MZSR neodporúča v súčasnosti nakupovať lieky a zdravotnícke pomôcky cez internet

Ministerstvo zdravotníctva neodporúča v súčasnosti nakupovať lieky a zdravotnícke pomôcky prostredníctvom internetu



Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://www.zzz.sk/clanok/7366-mzsr-neodporuca-v-sucasnosti-nakupovat-lieky-a-zdravotnicke-pomocky-cez-internet

Zásielkový výdaj liekov uskutočnený prostredníctvom webových stránok internetových lekární a následné doručenie farmaceutík poštou alebo kuriérom bude mať vždy isté riziká a nevýhody v porovnaní s bezprostredným stykom pacienta a lekárnika.

Farmaceut je profesionál, ktorého postupné “odsúvanie na bok” v tzv. liekovom reťazci, je motivované snahou dosahovať vyšší zisk aj za cenu, že pacientovi bude poskytnuté menej lekárenskej starostlivosti. Je mylné si myslieť, že výdaj tzv. voľnopredajných liekov je potenciálne menej bezpečné ako tých “receptových”. Nesmieme zabudnúť, že v oboch prípadoch sa narába s účinnou látkou, ktorá môže mať okrem požadovaného efektu aj množstvo vedľajších účinkov a kontraindikácie. Zaradenie lieku do tej či onej skupiny sa v mnohých prípadoch neodvíja od toho, či užívanie daného lieku nesie so sebou zvýšené riziko alebo nie, ale napr. od konkrétneho modelu predaja o ktorom sa rozhodol výrobca.

Skúsení lekárnici by iste súhlasili s tvrdením, že podanie vhodného, hoci voľnopredajného lieku je v mnohých prípadoch náročnejšie ako toho čo indikoval lekár, napr. keď ide dojčiacu matku alebo chronického pacienta.

V dnešnom uponáhľanom svete pacientovi imponuje jednoduchosť “kúpy” lieku v internetovej lekárni, ktorá zvyšuje dostupnosť voľnopredajných liekov a doplnkového sortimentu prakticky všade na území SR. Na druhej strane je tu obava z možných rizík zo zásielkového výdaja liekov (logistika doručenia, obmedzená možnosť konzultovať diagnózu a súvisiacu
farmakoterapiu, problémy možných intrakcií a kontraindikácií, potreby individuálnych úprav dávkovania, redukcia lekárenskej starostlivosti na obchodnú činnosť). V mnohých prípadoch možnosť vidieť pacienta (face to face) je nenahraditeľnou diagnostickou pomôckou, kde erudovaný lekárnik na prvý pohľad odhalí prípadné komplikácie. Na tieto môže pacienta okamžite upozorniť a korigovať jeho rozhodnutia aj farmakoterapicky správnym smerom.

Výhody bezprostredného kontaktu lekárnika s pacientom v lekárni s prakticky neobmedzenou dostupnosťou internetových služieb vhodne kombinuje napr. 1. rezervačný systém zákazníkov lekární: pacient si objedná svoje lieky cez internet do lekárne, ktorú si sám vyberie, ale preberá si ich osobne z rúk lekárnika, s ktorým má možnosť prekonzultovať detaily terapie podľa potreby. Pacient chce a má byť stredobodom záujmu aj pri výdaji liekov, čo mu vieme poskytnúť hlavne neustálym zvyšovaním lekárnickej starostlivosti a jej dostupnosťou.