Poznáte tú situáciu,keď nás temperament nášho dieťaťa oberá aj o posledné sily, a pritom ono akoby fungovalo na samodobíjateľné batérie?
Toto je sprievodná diskusia k pôvodnej téme na https://www.zzz.sk/clanok/1216-mate-hyperaktivne-dieta
Poznáte tú situáciu,keď nás temperament nášho dieťaťa oberá aj o posledné sily, a pritom ono akoby fungovalo na samodobíjateľné batérie?
Už v Mš som sa stretla s tym,že mám nevychované a agresívne dieťa.Po vyšetrení u psychologa bola stanovená dg. ADHD.Ale učitelka mi povedala, že taký termín ešte nepočula, a čo ona ma s ním robiť?Odvtedy som si prečítala mnoho literatury,ale aj tak nezvladam situácie,ked je tvrdohlavy a trucovitý ,ako naŇho?vedel by mi niekto poradiť?
Termín ADHD je prevzatý z angličtiny, nepoužíva sa veľmi dlho. Predtým sa tento syndróm označoval skratkou ĽMD (ľahká mozgová dysfunkcia), som presvedčený že učiteľke by sa asi vybavilo o čo ide. Viem pochopiť vašu bezradnosť, deti s ADHD sú naozaj veľmi náročné a je ťažké zvládať ich temperament a udržať ich v želateľných medziach. Ak ste si prečítali môj článok, je v ňom odkaz na biofeedback, podrobnejšie o ňom píšem v ďalšom článku, ktorý si môžete prečítať na tejto stránke. EEG biofeedback je naozaj metóda, ktorá pomáha zmierniť prejavy hyperaktivity u detí, v našom centre s ňou máme veľmi dobré skúsenosti. Zvážte, či by nestálo za to vyskúšať ju.
S pozdravom Roman Mego
Naše dítě je opravdu velmi “živé”. Dřív koná a mluví než myslí, nikdy nikoho nenechá domluvit. Je neuvěřitelně ochotné, zbrklé, zvědavé, citlivé, ale i urážlivé, silně emotivní, někdy i agresivní. Je ale i velmi bystré, vtipné, manuálně zručné (lego, stavebnice), ale nedaří se mu udržet kamarádské vztahy s rovesníky. (Je v předškolácké třídě mateřské školy). Plánuji pro něj odklad školní docházky, ale ten získaný rok bych chtěla pro syna najít školku nebo zařízení, kde učitelé mají zkušenosti s výukou a zvládnutím dětí s výše uvedenými problémy. Můžete mi poradit takové zařízení v Bratislavě?
Som rozvedena mamicka mam 6 rocneho chlapceka ktory asi trpy chorobou ADHD . Odlozila som mu skolsku dochadzku ale obavam sa toho ked nastupi do skoly. Je velmi hyperaktyvni , nevie sa na nic sustredit nic na neho neplati , ani prosba ani zakazy. Neviem si s nim uz poradit.Prosim poradte mi ako sa mam k nemu spravat aby ma respektoval a pocuval. Dakujem
Dobry den. Obraciam sa na vas s prosbou o vase stanovisko. Mam 12-rocneho syna. Od malicka je velmi aktivny,rad ma, ked sa okolo neho stale nieco deje, ma vela kamaratov, doma neposedi, stale potrebuje nieco robit, bavi ho bicyklovanie, plavanie, lyzovanie, v skole sa uci na dvojky. Od piatej triedy ma novu triednu ucitelku, ktora sa na kazdom rodicovskom zdruzeni nanho pred vsetkymi rodicmi stazuje, ze neobsedi, je nepozorny, stale vyrusuje, dava mu banalne poznamky do ziackej knihy, triednej knihy. Vyvinulo sa tak az tak, ze teraz na polroku ma dvojku zo spravania a podmienecne vylucenie z triedy (vyberovej zameranej na jazyky). Po pohovore s ucitelkou mi navrhla, aby som isla so synom pre jeho “problematicke spravanie” do pedagogicko-psychologickej poradne.Povedala to v pritomnosti aj vychovnej poradkyne a dalsej ucitelky, ktore jej nazor nezdielaju. Ja osobne si tiez myslim, ze navsteva v poradni nie je potrebna, problem je skor v pristupe triednej ucitelky. Myslite si, ze mam hyperkativne dieta, ktore potrebuje lekarsku pomoc? Za vas nazor dakujem.
www.astarte.zzz.sk
navštíviť poradňu nie je hanba a ani to neznamená, že Vaše dieťa je “iné” ako ostatné deti, poradne sú tu pre Vás rodičov aj učiteľov na to, aby ste sa mali na koho obrátiť s otázkou alebo problémom. Najlepšie sa problém rieši “naživo” keby som Vám sem mala napísať radu čo robiť, nechcelo by sa Vám to čítať také by to bolo dlhé. Lepšie je sa naozaj porozprávať.
problém je vo veľa prípadoch v postoji učiteľa ale veľakrát aj v postoji rodiča. Chcieť pomôcť dieťaťu neznamená niekam neísť “lebo netreba”. Treba. Odborne Vám poradí z medicínskeho hľadiska neurológ a z výchovného hľadiska pedagóg a z psychologického hľadiska psychológ. Najlepšia cesta ako pomôcť dieťaťu je spolupráca týchto 3 strán, alebo aspoň 2.
Som učiteľka ZŠ a mám v triede žiaka s ADHD.Je integrovaný v bežnej triede a musím povedať, že mám vtriede ešte živšie deti ako on a tí integrovaní niesú. Žiakovi určil diagnózu špeciálny pedagóg a nik viac.
žiak má dyslexiu, ale článok v čítanke prečíta bez problémov, keď sa doma pripraví, číta naozaj veľmi dobre.Rodičia odmietajú akúkoľvek liečbu ADHD, vraj to nie je chríka,odmietajú aj logopéda, oni chcú iba úľavy na vyučovaní.A to dosť striktne.Ja som absolvovala priebežné vzdelávanie ohľadom tejto problematiky, konzultovala som tieto otázky s viacerými špec. pedagógmi, ale to všetko je nanič, aj keď dieťaťu sa darí , prosperuje a mám ho rada, rodičia mi robia z ADHD nočnú moru. Poraďte mi , čo s takými rodičmi, ktorí nechcú spolupracovať? Ďakujem.
ak dieťa normálne číta, nemyslím, že ide o dyslexiu. dyslektici majú aj napriek príprave problémy s čítaním, jedine, že “klame nepriateľa” a naučí sa doma text naspamäť a keď číta, robí sa že číta ale v skutočnosti to hovorí spamäti. Dyslektici mávajú aj problémy s písaním skoro také isté ako s čítaním. S rodičmi je väčšinou ťažko, ale ak je integrovaný, je tu možnosť osobného asistenta pre neho počas celého vyučovania. V Šamoríne na ZŠ to tak majú, robila som tam diplomovku, teda viem.
Mam 7 ročne dieťa s ADHD a podobné skúsenosti ako pani Hlavačová.Škola ma odporučila do pedag. psychologickej poradne ktoru aj navštevujeme.Problem je v tom že učitelia nechcu brať do úvahy synovu diagnozu aj napriek tomu že nás tam odporučili.Prenich je stale problemove dieta aj napriek zaslanych podkladov od psychologičky ako s takymi detmi pracovať.Stale sa vyhovaraju na veľký počet žiakov v triede /je ich 29/,a že sa nemôže venovať len jemu.Nežiadam po nich aby sa venovali len jemu len aby brali do úvahy ako pracovať s takými deťmi.Podla mňa by mali školy viac pripravovať nato ako s deťmi s ADHD pracovať.
Lenže problém je v tom, že učitelia, za tie platy, nemajú motiváciu sa ďalej vzdelávať. Pedagogika je niečo ako medicína, stále je sa čo nové učiť a je obrovská chyba zastaviť sa na určitých vedomostiach, čo bohužial učitelia robia. Dôležité je, ako rodič, tiež vedieť s ADHD dieťaťom pracovať, čo vôbec nie je jednoduché, Škola dieťaťu zaplní 70% dňa, domov ostaných 30% a to nie je zanedbateľné. Veľa sa dá pokaziť ako v škole, tak aj doma. Rozlišujeme totiž hyperaktivitu ako organickú poruchu ale taktiež ako výchovu bez hraníc, limitov, kedy dieťa nevie čo so sebou. A to je treba rozlíšiť.
Ja mám 13 ročného syna po dlhotrvajucich problemoch v škole nás odporučili na psychologe po dohode s špecialnym pedagogom a neurologom mu zistili v 4 ročníku ADHD je to stále horšie odmieta sa učiť neposlúcha nosí samé poznámky už nevieme ako ďalej sme z toho zúfalí všade nám hovoria že máme mať pevné nervy ale niekedy už sa neda . Má aj dysortografiu a všetky ostatné dys.Čo robyť nezvládam to. Ďakujem
Dobrý deň,
zaujímalo by ma, či sa dá vybadať už u 15-mesačného dieťatka, že je, či bude hyperaktívne.Naše dievčatko je veľmi neposedné, a je pravdou tiež, že chce robiť niekoľko vecí naraz.Ako je možné postupovať? Môžete nám na to odpovedať? Ďakujem
Dám Vám dobrú radu. Ja mám 10 ročnú dcéru, ktorá má ADHD, dyslexiu, dysortografiu a dyskalkúliu a ešte jedno dys, už ani neviem aké. Mám nadpriemerný intelekt. ADHD jej zistili v 3. triede. Okamžite sme začali chodiť na biofeedback, veľmi značne jej to pomohlo, v škole bolo znateľné okamžité zlepšenie. Je to dosť drahé ale zaberá to. My sme vychodili 40 sedení stálo to 12000Sk v priebehu trištvrte roka. Teraz to máme zopakovať, tak som si z intern.obchodu alza kúpila biofeedback hru a máme to doma a navždy. Ešte mám psychowalkman, ktorý tiež lieči tieto poruchy a pomáha jej zaspať. Prečítajte si o týchto veciach na nete. Naozaj to pomáha.
Ja mám 10 ročnú hyperaktívnu dcéru. Zistilo sa to až v 9. rokoch. Od narodenia bola nadmieru vnímavá aj v spánku, neskutočne ťažko zaspávala, všetko ju zaujímalo, bola velmi živá a vo vývine predčila svojich rovesníkov. Až ono vyšetrenie mi dalo vysvetlenie tomu všetkému. Zistil to neurolog vyšetrením fungovania mozgu. Ten to priamo zistí presnými meraniami, nie sú to žiadne dohady skúmaním príznakov. Je dobré to zistiť čo najskôr ak to má, uchráni vás to od mnohých sebaobviňovaní a nesprávnemu nástupu do školy.
pozor na psychowolkmen, treba dieťa dať vyšetriť neurológovi, či ten stav v ktorom sa dieťa nachádza nie je spôsobený aj epi problémom, psychowolkmen by vám mohol veľmi ublížiť, nikto nevie, či dieťatko nemá problém aj zlým prívodom kyslíku v prenatrálnom vývoji, alebo pri pôrode. teda obozretnosť by tu mala byť vyššia ako sa hovorí
Mozem sa spytat v akom obchode ste kupili tu hru, a kolko stala? A este ci je to vekovo obmedzene, dakujem. Monika
Srdečne Vás pozdravujem. Od Vášho príspevku ubehli 3 roky,pevne verím že neľahká sitácia sa uberá správnym smerom. Ja len krátky postreh:učím v mš a práve dieťa mojej kamarátky má ADHD, je 1. mesiac v ,mojej, triede. Akokoľvek sa snažíme problámy pretrvávajú, dokonca sú jeho agrasívne prejavy správania nebezpečné pre ostatné deti. Ako učiteľ-nieje možné sústrediť celú energiu len na 1 dieťatko. A ako priateľka- snaha pomôcť. …zrejme prerušia dochádzku,budú sa mu venovať najmä rodičia, do mš sa prídu pohrať a v septembri skúsime adaptáciu opäť
mám podobný problém ako mnoho iných rodičov. Mám doma 8 ročného syna s ktorým už dva roky riešime problém v škole. Poznámky, neslušné správanie a nepochopenie tr. učiteľky. V škole nemá žiadnych kamarátov, čokoľvek sa udeje môže za to len a len on. Učiteľka ho zhadzuje aj pred ostatnými deťmi, kričí po ňom, robí z neho toho najväčšieho hlupáka. Neviem posúdiť, či je hyperaktívny. V škole sa správa úplne inak ako doma. Rada by som mu pomohla.